Förhållningsregler

Dessa regler är obligatoriska att läsa för alla lajvets deltagare.

Reglernas grundstenar

- På Maktens Hjul så gäller självklart Sveriges lag framför alla lajv-regler.

- Arrangörernas ord är vad som gäller om reglerna är otydliga.

- Det är ditt ansvar att säkerställa att dina med- och motspelare är okej med hur du spelar.

Offlajv och inlajv

I reglerna pratar vi mycket om vad som är offlajv och inlajv. “Offlajv” eller “off” betyder att det är utanför lajvet, att det är i den verkliga världen. “Inlajv” eller “in” betyder att det är helt inuti lajvet, en av den gemensamma fiktionen i spelet.

Du är inlajv så länge lajvet varar om inget väldigt oförutsett händer. Lev dig in i din roll så länge du lajvar, men kom ändå ihåg att även om hela du är i lajvet så måste du ha ett finger kvar i Sverige som märker när det går för långt, när någon blir ledsen på riktigt, eller du själv inte klarar mer. Du ska våga lajva ut fysiskt, men framförallt psykiskt. Skrik på varandra, gapa, tjut, lajva ut känslor, svär och förbanna varandra. Tänk samtidigt på vad som är spännande och roligt för de andra deltagarna.

Om det av någon anledning skulle bli för mycket så säg ifrån. Det är allas ansvar att lyssna och respektera dina gränser. Om någon inte skulle göra det eller beter sig illa har du alltid arrangörsgruppen med dig. Du kan läsa mer om vårt arbete för att göra Maktens Hjul till en trygg miljö i vår Uppförandekod här.

Du som lajvare kan också stämma av innan eller efteråt om det händer något intensivt som kanske var jobbigt för någon annan eller om det kanske verkade som att du tog illa upp offlajv. Då kan man gå till personen och säga “off, är det okej?”, “off, mår du bra?” eller “off, jag mår bra, det där var bra spelat”.

Att spela en roll betyder att låtsas att du är någon annan än den du är, att leva dig in i något som inte är verklighet. Att göra det är nödvändigt för att du ska kunna vara med i lajvet på rätt sätt. Om du på lajvet inte spelar en roll, utan är dig själv, helt i verkligheten, kommer alla försök att gestalta känslor och dramatik och spänning att bli obekväma och otrevliga. Dessutom kommer ju den som förolämpar din rollperson i lajvet att förolämpa dig som person då.

Man ska gärna vara inlajv från det att lajvet startar till dess att det slutar. Därför så bör offande hållas till minimum under lajvet. Om du under lajvet skulle behöva meddela någonting till någon offlajv så tar du dem åt sidan, säger ”Off” lågmält följt utav ditt budskap. Det ska ske snabbt, effektivt och ni skall helst vara tillbaka i spel igen inom kort. Om du vill säga någonting diskret/förtydliga eller visa någon att du är off utan att säga det så knyter du näven och lägger den på huvudet. Detta ska såklart även enbart göras om du är tvungen, man står t.ex. inte mitt inne i byn och skyltar att man är off.

Det är förbjudet att göra offtecknet för att exempelvis komma undan om man är jagad.

Offtecknet bör endast göras när man smyger iväg till offlägret efter att man har dött. Inget offigt får synas under lajvet. Offiga föremål du kan tänkas ha med dig ska helst lämnas i en bil. Offiga saker som du tvunget måste ha med dig under lajvet (linsvätska, medicin osv.) ska förvaras i en inlajvig påse märkt med en tydlig offruna som du helst gömmer vid din sovplats. De får absolut inte kunna ses av andra spelare.

Offrunan

Incheckning och Utcheckning

Dagen innan lajvet börjar måste alla deltagare checka in vid incheckningsdisken. Där bekräftas att du är anmäld, att du läst reglerna och att du betalat. Här får du potentiellt intrigmaterial. Här ska också alla vapen du tänkt ha under lajvet godkännas.

Innan du lämnar lajvområdet innan lajvets slut måste du checka ut dig. Arrangörerna är ansvariga för att se till att ingen kommit bort under lajvet. Därför kommer vi stanna kvar och leta efter de som inte checkat ut sig. Det har hänt förr och är inte roligt för någon inblandad. Här lämnar du också tillbaka intrigföremål du fått.

Lägerfrid och nattfrid

På Maktens Hjul råder nattfrid mellan 23:00 och 08:00. Det betyder att det inte är tillåtet att göra aggressiva inlajv-handlingar mot folk i tält eller bostäder mellan dessa klockslag. Du kan alltså sova i ditt läger utan att behöva hålla nattvakt mot monster, lönnmördare eller svart magi. Behöver du störa någon under nattfriden av off-skäl (till exempel en arrangör för att du behöver något) så går det bra. Du är fortfarande inlajv under den här tiden, denna regel finns för att folk ska kunna sova utan att behöva vara vakna hela natten för att se om anfall kommer.

Övriga tider råder ingen lägerfrid. Det är alltså okej att smyga sig in i folks läger mitt på dagen för att stjäla deras inlajv-saker, plantera bevis mot dem, kopiera deras sigill eller göra svart magi mot dem. Därför ska alla läger hållas så in-lajv du kan, så illusionen behålls även för den som bryter sig in för att göra sinistra ting.

Det är fortfarande tillåtet att lajva fysiskt och liknande mot folk utanför lägren under nattfriden. Nattliga ritualer, läskiga monster på torget och midnattsdueller är alltså tillåtna men inte precis vid folks bäddar.

Barn och ungdomar

Barn och unga är välkomna på Maktens Hjul. Däremot är Maktens Hjul ett sorts lajv där de flesta har poster som samarbetar kring husets storhet - det kan vara svårt att uppfylla din rolls åtaganden om du också måste ha ansvaret över någon som kräver mycket uppmärksamhet. Om du vill ha med barn som du måste ta hand om nästan hela tiden bör du inte spela ensamt ansvarig på din post utan hitta någon att dela husets ansvar med, eller inte ha någon post alls.

Vi har ingen skarp gräns för när barn inte längre kräver så mycket uppmärksamhet då alla barn är olika. Kontakta arrangörerna om du är osäker eller vill diskutera saken. Vi har inte heller någon gräns för när barn får ha egna poster eller får hjälpa till att dela ansvaret med dig eller någon annan - som en tumregel bör man dock vara runt sexton innan man ska ha en egen post i huset. Innan dess kan man vara med och dela ansvaret för en post med en äldre person.

Alla under 15 års ålder ska dock ha en fadder, någon som spelar i ens hus och ser till att man har roligt. Andra ansvar faddern har är hjälpa till att se till att man har med sig alla kläder, all utrustning och all mat som behövs. Faddern kan också stämma av ibland, så det finns saker att spela på och hjälp att komma vidare med sitt spel.

Stöld, intrigföremålsrunan och IntrigFöremålsLådan (IFL)

Maktens Hjul är en kampanj som handlar om kampen om makt med alla medel utöver våld. Spel på stöld, bedrägeri och rävspel är därför saker som vi välkomnar. Vi är däremot medvetna om att det är svårt att komma över den inre spärren mot att ta andras saker, och vill därför bidra till att det ska bli lättare att spela på stölder.

Somliga saker kommer verka vara offlajv, men är i själva verket inlajv. Ibland kan detta behöva märkas ut med en symbol, och då kommer vi använda oss av ett blått band eller av intrigföremålsrunan som ser ut så här:

Intrigföremålsrunan

Allt som är uppmärkt med intrigföremålsrunan eller ett blått band är alltså en del av spelet. Låtsas inte som att symbolen finns, men föremålet har arrangörerna alltså tänkt ska vara en del av spelet. Det finns förstås fler saker än så som är en del av spelet, men detta används för att minska tvetydigheten.

Varje hus ska ha en låda i sitt läger, som är IntrigFöremålsLådan (IFL). Det är en låda märkt med intrigföremålsrunan. I IFL ska allting som vore fruktansvärt att förlora inlajv, men som bara är värdefullt inlajv förvaras. Detta är för att samla allt värdefullt (och stjäl-värdigt) på ett ställe - alla era hemliga brev, alla kontrakt som inte ska läcka ut samt alla skuldväxlar förvaras här.

Saker du får stjäla:

Inlajv-pengar

Papper och kontrakt märkta med Intrigföremålsrunan

Allt i IFL

Vapen

Flaggor/fanor


Saker du inte får stjäla:

Mat och snacks

Sovsaker/filtar

Kläder

Arrangörernas papper

Tokens och papper om bruk

Markörer på något spelbräde

Lathundar för hur folk spelar sina poster


Kom ihåg att om du stjäl någonting under lajvet så är det du som SKA se till att ägaren får tillbaka det som stals när lajvet slutat. Det är även du som SKA ersätta ägare om det som stals skulle bli skadat eller går sönder.

Du måste alltså ha ett syfte med stölden och när det gäller deltagares personliga utrustning så bör det finnas möjlighet för dem att återfå det stulna inlajv. Tänk på dina medspelare och hur din handling kan påverka deras spel och intriger. En tumregel är att om du stjäl något ska du ha det gömt på dig så länge det är i din ägo, och om du gömmer det ska det vara på ett ställe där det går att hitta. Att stjäla intrigföremål för att förstöra dem utan att någon annan vet brukar mest leda till att det händer färre saker på lajvet. Stöldgods bör förvaras i IFL.

Alkohol, tobak och droger

Maktens Hjul är ett drog- och alkoholfritt lajv. Om du blir påkommen med någonting sådant så kommer du stängas av från lajvet och avhysas från området. Detta inkluderar tid som spenderas offlajv på lajvområdet, exempelvis kvällen innan det börjar, eller under offtillfällen under pågående lajv. Drick alltså inte alkohol på lajvområdet, inte före, under eller efter lajvet. Allt som innehåller mer än 0,5 volymprocent räknas som en alkoholhaltig dryck.

Du får röka så andra ser det, i pipa eller annan form som ser “inlajvig” ut. Ett riktmärke är att om du kan föreställa dig en hobbit eller en brittisk lord från 1800-talet använda rökdonet får du det. Cigaretter och liknande får inte rökas så andra ser, då får du gå undan och röka så ingen annan ser.

Du får inte röka i husen eller i andras läger. Tänk på doftkänsliga personer, rök gärna en bit bort och respektera om någon ber dig röka annorstädes.

Eldning och pyroteknik

Eldning får endast ske i en av arr godkänd eldplats. Om du vill göra en egen så tala med arr i förväg. Eldförbud kan råda i kommunen under lajvet. Detta ska respekteras och omfattar i så fall allt utom eldstäder och ljus i slutna lyktor. Det omfattar i synnerhet facklor. Lämna aldrig en eld obevakad.

Du får inte använda oljelampor i husen eller öppna lågor i tält. Batteridrivna-ljus som liknar värmeljus är en bra idé, om du vill ha ljus utan riskerna med eld.

Pyroteknik, såsom smällare, rökutvecklare och liknande får endast användas med arrangörernas tillstånd på förhand.

Sex och sexuellt våld

Det är på Maktens Hjul inte tillåtet att gestalta en våldtäkt eller några som helst andra former av sexuellt våld. Inga undantag, inte ens där båda parter sagt ja.

All annan intimitet där båda parter samtyckt OFFLAJV, är inget som arrangörsgruppen lägger sig i.

Lag och rätt under lajvet

Alla på lajvet, förutom vissa arrstyrda roller, ingår i Samväldet. Samväldet är ett förbund av de många länderna som finns på fastlandet, och som styrs av alla länder som en mer demokratisk variant av EU. Inlajv finns det egentligen alltså många stater som styrs på många sätt med egna lagar, men Samväldet är en överstatlig organisation som alla frivilligt ingår i. Vyrdö, där lajvet utspelar sig, styrs direkt av Samväldet och har därför bara Samväldets lagar att rätta sig efter. Samväldets Edsbärare är omutliga förlängningar av Samväldets apparat, och gör sitt bästa för att göra allt rättvist.

Vi kommer inte tillverka någon invecklad lagbok för lajvet, med tusen regler för dig att hålla reda på. Samväldet sköts efter enkla principer som ickevåld, säkerhet, frihet och dylikt. Är du osäker, fråga en arrangör.

Ibland kan du möta inlajv-konsekvenser för att du brutit mot inlajv-lagar. Det kommer förmodligen inte hållas rättegångar (för rättegångar brukar vara tråkiga på lajv), utan uppenbara lagbrott får påföljder direkt. Om du blir utsatt för Samväldets rättvisa bör du spela med, och du får protestera hur mycket du vill så länge du spelar med i att Samväldets lagar är viktiga. Samväldet har massor av legioner och poliser, och att komma undan om du blir påkommen på lajvet är inte realistiskt.

Kontrakt och avtal i lajvet - hur kan du ljuga och luras?

Vi välkomnar alla former av svek, bedrägerier och lögner på Maktens Hjul. Däremot så kommer det fortfarande behövas olika sätt att se till att man kan lita på varandra och till exempel hålla sina löften. Därför kan man inte luras i exakt alla avseenden, bara de flesta.

Allt som skickas in till Edsbärarna - alla order din roll i kraft av sin post i huset lämnar över till kontrollteamet - går inte att ta tillbaka. Om du lämnar in en order att varor ska flyttas, agenter på kartan ska röra sig eller bruk ska byggas kommer det att hända. Det finns alltså ingen möjlighet att skicka “falska order” som inte ska utföras. Du får skicka tomma papper istället för order, för att lura eventuella åskådare, men inte skicka en ifylld order till arrangörerna och i efterhand säga att du inte menade den. Det går inte heller att ångra en order när den väl är skickad.

Alla kontrakt och avtal som skrivs inlajv mellan hus och spelare kan brytas utan problem (bortsett från att det är ett bra sätt att få ovänner), om det inte är bevittnat och beseglat av en Edsbärare. Du kan däremot lämna in “vanliga” kontrakt till Edsbärarna för att ge dem samma kraft och tyngd som dina ordrar, men Edsbärarna har inte alltid tid och det kostar pengar.

Du kan däremot inte förråda ditt hus utan deras off-samtycke. Lajvet är uppbyggt kring att samarbeta i huset, och att de andra i huset kan lita på att du gör ditt bästa för att hjälpa det. Det är alltså mot reglerna att samarbeta med ett annat hus för att underminera det egna huset, eller liknande. Vi kommer aldrig att ge någon roll en intrig som inkluderar att förråda sitt hus.

Grundläggande Stridsregler

Om att anfalla barn

Anfall. Aldrig. Barn.

Viktigt! Om du vill spela en stridande roll

De grundläggande stridsreglerna räcker om du på din höjd tänkt bruka korta dolkar och yxor utan stomme. Om du vill spela en stridande roll med kampvana måste du också läsa de avancerade stridsreglerna!

Vad är stridsreglernas syfte?

Maktens Hjul är ett lajv som (primärt) handlar om hus som kämpar med varandra om makt, ära och berömmelse med alla medel som inte är våld. Vi vill ändå ha med den spänning som vapen och våld innebär, utan att det ska vara det bästa sättet att lösa konflikter på. Därför kommer fokus inte ligga på hur man gör maximalt skada mot andra. Reglerna är långa för att strid är farligt offlajv, inte för att det är viktigt för lajvets handling.

Fokus ligger alltså på spänning, och att det ska kännas som att det är en kamp på liv och död. Den ska också vara snygg att se på. Den bästa striden är också den där din roll kommer till sin rätt, och där alla åskådare förstår vad som står på spel.

Skarpa regler som aldrig får brytas

För att få hantera boffervapen med stomme måste man vara minst 15 år gammal. Stomlösa dolkar är tillåtna från 12 år och uppåt.

Alla vapen som används måste vara hela, och godkända av en arrangör vid incheckningen. Går ett vapen sönder måste det sluta användas, oavsett om du tycker att vapnet är ofarligt eller kan fortsätta användas.

Stick med vapen som har stomme är förbjudna, du får endast sticka någon med en stomlös dolk.

Det är förbjudet att strida nära eldar, på torn eller på tak; eller på andra platser där någon kan falla och slå sig fullständigt fördärvad.

Vad betyder det att dra vapen?

Vapen är, i Maktens Hjuls värld, en så kallad Big Deal. Att dra vapen mot någon borde liknas vid att rikta en laddad pistol mot en annan människa - inget du gör lättvindigt. De du drar vapen mot kommer förmodligen inte glömma det i första taget, och risken finns att Samväldets ordningsmakt agerar på vad du gjort.

Spela rädd om någon drar ett vapen mot dig, om du är obeväpnad. Även en härdad krigare som har sett döden många gånger och är van vid vapenlek blir ställd om hen är obeväpnad eller blir överraskad.

Det är tillåtet att döds-ruscha personer som har vapen när du inte har, och då bör du spela som att du försöker brotta ner ett svultet lejon - du fattar ett desperat beslut där du troligen kommer skadas.

Samväldet anser inte att man får ha ett vapen utan skäl. Samtidigt så är världen en farlig plats - banditer, monster och liknande är högst verkliga hot. Därför krävs det en inlajv-licens för att få ha vapen på sin person i samhällen, och licensen kostar en hög avgift samt kräver att man har bra skäl att ha vapen. Utanför samhällen är det däremot inte konstigt eller olagligt att ha vapen. Brott mot denna inlajv-lag är offlajv-tillåtet, och det värsta som kan hända är att din karaktär får mer att spela på.

Om du är obeväpnad eller bär en dolk utan stomme

Enligt inlajv-lagen får alla bära en dolk. Sådana dolkar får inte ha stomme och ska vara kortare än 25 cm. Alla vapen måste godkännas av arrangörerna innan lajvet.

Om du varken har rustning eller vapen större än en dolk blir du Dödligt Sårad direkt om du blir träffad av en vapenattack. Personer med rustningar eller stora vapen tål flera träffar och har särskilda regler.

Att bli Dödligt Sårad

Om du blir Dödligt Sårad kan du inte slåss eller gå utan hjälp. Istället får du krypa och kvida av smärta, eller bli helt medvetslös. Om du blir Dödligt Sårad långt från andra bör du vänta en liten stund, och sen ta dig till närmaste läger där du får spela dödligt sårad igen.

I Maktens Hjul finns mirakulösa kurer för de flesta skador. Läkekunniga rollpersoner eller Edsbärare kan i regel återställa dig på en timme. Dock är en vanlig bieffekt av att med magi återkallas från dödens rand att glömma bort detaljerna kring hur man blev nedgjord och vilka som var inblandade.

Dräpande träff och knock

Om någon lägger ett boffervapen nära din hals eller riktar en pistol mot dig inom två meter har de dig I Sitt Våld. Bara om de sänker sitt vapen kan du fly. Om de anfaller kan du inte försvara dig och du blir direkt Dödligt Sårad. Detta kallas i reglerna för Dräpande Träff.

Du kan bli nedslagen utan att bli sårad. Detta sker om du blir överraskad, eller du är försvarslös av annan anledning och någon duttar på ditt huvud eller din axel med ett boffervapen eller en knuten näve och säger “knock”. Detta kallas i reglerna för Knock. Då svimmar du omedelbart och är nedslagen i tio minuter och har sedan svaga minnen av vad som hände precis innan. Det är ganska lätt att knocka i Maktens Hjul. Om läget är tvetydigt, var generös och ta träffen. Hjälm skyddar mot Knock.

Att konfrontera monster

I skogen finns många sorters monster och väsen. Det är inte alltid klokast eller ens möjligt att slåss med dem. Ibland talar de och många problem kan lösas om du lyssnar på vad de vill.

Kom alltid ihåg att monster i Maktens Hjul spelas av människor. Ibland är det inte säkert för den skådespelaren att bli boffrad på. Var alltid försiktig och ta ansvar när du spelar mot dem.

Alla monster som har boffervapen är säkra att boffra mot, men kan ha övernaturlig styrka och tålighet. Spela med på hur monstret beter sig! Du bör inte brottas med monster med boffervapen, då dräkten kanske inte håller för det.

Monster som inte har boffervapen får du inte slåss mot med boffervapen. På dem biter inte heller vanligt våld. Om du närmar dig ett monster som inte har vapen måste du spela på att övernaturliga krafter hindrar dig från att anfalla. Om monster utan boffervapen rör vid dig eller kommer närmare än två meter ska du spela på att du får väldigt ont, antingen att du får sår i själen eller att du får sår på huden under kläderna.

Du får inte ge ett monster ett boffervapen för att få slåss mot det.

Vissa monster kan också ge dig kommandon, som du måste följa efter bästa förmåga. Om ett monster ger dig ett kommando genom att peka på dig och säga exempelvis “smärta” eller “skräck” måste du agera på det, och det varar tills du är på säkert avstånd från monstret. Monster varierar i makt, men om de ger ett kommando måste du spela på det.