De Skradiska Skarorna

De Skradiska Skarorna

Skraderna är en brokig skara rakryggade individualister ursprungligen från Arboretors kargaste högländer. Fria från allt som heter härskare och plikt håller de varje enskild människas rätt att forma sitt eget liv högre än allt. De är rovgirigt konkurrenskraftiga, men vet att livet är ändligt och till för att njuta av - framför allt ska alla andra veta att du har vunnit. Inget är viktigare för en skrad än att vinna över andra och den största segern är alltid den svåraste. Du hittar aldrig en bättre förlorare än en skrad och aldrig en svårare eller tjurigare konkurrent.

Spela skrad om du vill skryta med dina segrar, kämpa ärligt och djärvt eller övervinna alla odds.

I en fjärran forntid var skraderna ett hedersstyrt krigarfolk som levde på de bistra vidderna. Tiderna kom dock ikapp skraderna och när de kom till rikare marker bytte de svärd och yxa mot våg och mynt. De har dock fortfarande kvar spår av sin historia; för skraderna är fortfarande det mest frihetsälskande folket i världen och följer bara de som de valt att följa. Idag är skraderna Arboretors ärligaste och modigaste handlare. De drivs av en stark frihetsvilja och en stor lust att bräcka varandra i vem som är rikast. De är också djupt troende i kampens väg och menar att en människa stärks och formas av varje hinder de övervunnit.

Friheten

En skrad menar att den enda sanna lojaliteten är den du valt själv. Visst, du får göra som dina föräldrar, dina vänner eller vem du vill säger men du är också fri att fnysigt trotsa vad alla andra säger och dra ut på egna äventyr när du vill. Skrader organiserar sig i hus för att det är en bra idé och de är lojala mot sina vänner för att de vill vara det - ingen är tvingad till det. Faktum är att det Arboretiska Samväldet utfärdar medlemsbevis för varje enskild skrad istället för hela länder, städer och organisationer som hos alla andra kulturer. “Det som sitter fast kan ruttna” är ett skradiskt ordspråk som de använder för att påminna varandra om att inte vara bundna.

För skraderna är det också viktigt att alla andra är fria. Slaveri äcklar skraderna och de använder “Kedjesmed” eller “Slavhandlare” som de värsta av förolämpningar. I forntidens krig mot Ovraka Nun, odödliga blodsmagiker med drömmar om att kuva alla viljor, var det skraderna som stod i första ledet för att strida för allas frihet. "Papper håller inga löften", brukar skrader säga om kontrakt som är för komplicerade och som kommer binda någon till tjänst utan att de kan ta sig ur det.

Rikast vinner

Skraderna älskar att vinna och du vinner genom att vara rikast. Förstås, det finns inget bra sätt att veta hur mycket pengar någon har i sin madrass. De njuter därför av livet och älskar att skryta med de dyraste kläderna, den godaste maten och de flottaste festerna. Andra kulturer kallar ofta skrader för “smaklösa”, “skrytsamma” och “utan klass” men det bryr skraderna sig inte om utan bräcker varandra med en till fest eller en till present.

“Vinst vävs av mod och möjlighet” är vad skrader säger till varandra om hur man når framgång. Visserligen är de vidresta duniliska klanerna ofta först på en plats men skraderna är oftast de som bygger den första bosättningen - och därmed har första tjing på varorna och handeln. Skraderna är mycket sluga handlare och det enda som är otillåtet att handla i är andra människor. Allt annat är bra att slå mynt av och skrader ställer sällan frågor om var sakerna kommit ifrån.

Ärlig kamp

Att övervinna hinder är nästan lika stort för en skrad som att vara fri och rik. “Hellre en stor död än ett litet liv” är det närmaste skraderna har till lag och de kastar sig nästan dödsföraktande mot faror, nya möjligheter och utmaningar. Den skradiska viljan är känd som den starkaste naturkraften och det är närmast övernaturligt hur de kan överleva och frodas på ren tjurskallighet på platser andra dömt ut som obeboeliga.

Inuti sina hus och organisationer tävlar och kämpar skrader ofta mot varandra. En av de vanligaste tävlingarna är Stenplyte, där man ser vem som kan hålla sitt ansikte surt längst utan att fnissa. Den som vinner får sin vilja igenom, och sen är saken över. Andra vanliga kamper är att kasta en sten längst (för rimligt jämstarka personer), stå på ett ben längst eller säga flest ord som börjar på en viss bokstav på en minut.

Den som vinner genom att fuska eller som slår på den som redan ligger vinner ingen ära, sammanfattat för skraderna i ordspråket “Det är ingen konst att segla i medvind”. Därför är det ofta så att skraderna låter andra hämta sig efter en kamp och skrader är inte långsinta. Stor ära ligger i att ta en förlust på ett bra sätt på samma sätt som att det är ärofullt att vinna. Det är förstås bäst att vinna men det värsta är alltid att långsint knyta näven i fickan eller att inte acceptera när andra vinner.

Kompanier och Artiklar

Hur kan då ett folk av frihetskämpar och individualister samarbeta? Svaret är lika enkelt som skradiskt - det frivilliga Kompaniet. Kompanier är mest likt besättningen på ett piratskepp, även om det egentligen är ett mer eller mindre ärligt vinstdrivande bolag. Det finns ett gemensamt mål, gemensamma tillgångar och alla i Kompaniet delar vinst och förlust. Kompaniet har också gemensamma Artiklar, ett kontrakt med regler som alla i Kompaniet har skrivit under - ett löfte om att samarbeta tills syftet med Kompaniet är uppnått.

Artiklar är aldrig komplicerade historier, krångliga ord är vad andra folk använder för att bindas och luras. Det brukar vara tre till sju punkter, där det bland annat står hur man löser tvister, vad Kompaniets mål är, när och hur man ska dela upp pengarna och vilka omkostnader som Kompaniet ska stå för. Ofta förväntas man köpa in sig i Kompaniet, så det finns startkapital. Föga förvånande är Artiklarna ofta lättlästa och istället för att lista ut alla tänkbara scenarion på förhand använder man tvist-punkten för att bli överens om vad saker betyder. Artiklar ändras också löpande, så länge alla i Kompaniet är med på saken.

En skrad kan också alltid lämna sitt Kompani, men då går också vinsten till de andra i Kompaniet - du går miste om ditt arbete och de tar dina pengar. Skrader brukar istället se sina projekt gå i mål, oavsett hur galna vändningarna blir och hur många hinder gudar och människor ställer i vägen.

Skradiska ordspråk

“Det är ingen konst att segla i medvind” - Den som vinner genom att göra lätta saker har inte vunnit alls. Försök ta dig an större utmaningar än du kanske klarar.

“Papper håller inga löften” - Den som skriver massor av regler, komplicerade kontrakt med tusen klausuler eller invecklade paragrafer försöker bara kontrollera andra. Lita på folk och försök inte binda andra med regler.

“Det som sitter fast kan ruttna” - Om du sitter på samma ställe eller låter dig bindas kommer du inte utvecklas, halka efter och inte nå stor framgång. Sträva uppåt, utåt och låt dig inte hållas tillbaka av lojaliteter du inte valt eller feghet.

“Hellre en stor död än ett litet liv” - Det är bättre att försöka och misslyckas än att inte försöka alls. Välj hellre den modiga vägen än att sitta på din lott.

“Vinst vävs av mod och möjlighet” - Ta alla chanser du får, var djärv och bli rik.

Estetik

Enkla baskläder i naturfärger. Vikingatid som generell klädstil. Till det kommer överdrivna mängder bling, ju smaklösare desto bättre. Många ringar och halsband. Siden fastsytt eller nedstoppat hursomhelst. Silverbestick, kryddpåsar och färgglada pälsbitar; allt så länge det ser ut att vara dyrt och skränigt.

Icke-skradiskt: stilrent och sparsmakat. svart och vitt, och bristen på synlig metall.

Exempel på en enkel dräkt: gul tunika och gröna byxor med det bredaste bältet du hittar. Halskedja och många ringar i material som ser ut som guld eller silver.

Namnseder

Skrader har germanska eller nordiska namn men inte sådana som kommer direkt från asatron. De har inga efternamn eller släktnamn men väljer istället ett tillnamn som är skrytsamt och som visar på hur storslagen skraden är.

Namnförslag: Sture Störstnäve, Yra Guldnäsa, Birgit Vinsthittare, Gorm Stordrickaren.

Heraldik

Skraderna använder sig fritt av uttrycksfulla symboler så som häftiga djur och stenar, levande monster eller märkliga ting som har stor betydelse för det specifika huset som vill klä sig med det: Ett vilt bord eller en skenande båt.