Dunilska Klanerna

De Duniliska Klanerna

Dunilerna har inget eget hemland, utan reser vida omkring över hela världen. Med sig tar de sin familjs saga, sin klans historia, som ständigt ska skaldas större. Överallt välkomnas de färgsprakande och bullriga dunilerna med öppna armar för sina sånger, sina sagor och sin vänskap. Dunilerna har starka band till varandra, den som är vän med en dunil är vän med dem alla - och tvärtom.

Spela i de Dunilska Klanerna om du vill spela på stark gemenskap, lajva att hela världen är ditt hem eller berätta och komma på sagor.

Alltid på väg

Oavsett om de rider över vidderna, rullar längs vägar eller seglar på hav och flod är de kringdrivande dunilerna alltid i rörelse. Ingen vet mer om landets vägar och världens platser än dunilerna, för de har en varnande sägen eller en triumferande legend om varje plats de besökt. Bland dunilerna är lusten att resa och upptäcka stark. Varje nytt land i världen har upptäckts av dunilerna och ingen kan ta sig snabbare mellan två platser än de.

Resan är inte bara längs världens många vägar på jord och vatten, utan även i själen. Resan och landet den går över är heliga för dunilerna. De har stor vördnad för landets och resans många andar och välkomnas av själva landet som en kär familjemedlem.

Sagoberättare

För dunilerna räcker det aldrig med att bara befinna sig på en plats, platsen måste bli en del av klanens saga! Duniler älskar att uppleva främmande matkultur, högtider och lekar, men vad dunilerna önskar mest av allt är att få höra andras sagor. Bland alla andra folk är det känt att ingen lyssnar så väl som en dunil. Duniler börjar oftast med att berätta sin egen saga, kanske en skröna om vad som hände på senaste resan eller vad de hörde på förra platsen, och förväntar sig en saga tillbaka.

En saga är levande för en dunil. De är röster från forntiden och samtiden, och när sagan växer så kan du också blicka till framtiden. Varje saga innehåller även en ande: ett väsen som utvecklas och lever när sagan berättas och tar till sig nya delar från andra platser den kommer till.

En blomstrande familj

Den viktigaste sagan för en dunil är sagan om den egna familjen. I den berättar man om storslagna förfäder, kullstörtande katastrofer och ljuva segrar. Dunilen glömmer däremot aldrig det nyaste kapitlet i sagan: de nu levande. Banden till familjen är starka som bergets rötter och en dunil överger aldrig en annan dunil. På samma sätt beslutar duniler saker tillsammans och ingen dunil bestämmer över en annan. Den som blir vän med en dunil är vän med dem alla, men den som är deras fiende är också ovän till alla duniler.

Dunilerna är också troligen världens mest vänskapliga folk. De bjuder andra till att dela deras mat, de ger varandra komplimanger och de delar med sig av vad de kan. De förväntar sig förstås också lika stor vänlighet tillbaka - bjud och bjud igen är ledord för de Dunilska Klanerna.

Estetik

Varma klara färger som gul, orange och rött i grund, med kalla detaljer som blå och grönt. Bylsiga kläder i många lager. Halsdukar, band och snören. Stora smycken i trä.

Icke-duniliskt: tätt åtsittande kläder, utsmyckningar i metall, djurdelar, primärt kalla eller fadda färger, elegans och hattar med brätte.

Exempel på enkel dräkt: pösbyxor och tunika i varma färger och en halsduk eller midjeband i kall färg.

Namnseder

Duniler har generellt namn inspirerade av naturen. De kan namnges efter fåglar, kryddor, blommor, smådjur eller annat i naturen. Klanerna har istället namn efter saker som hänt i klanens historia: en händelse som är unik för klanen och som är värd att berätta om.

Förslag på namn: Ask, Björk, Lilja, Tulpan, Saffran, Svan, Stormvind, Murkla, Mussla.

Förslag på klannamn: Plommonlavinens klan, Regnbågssvärmens klan, Isfruktens klan.

Heraldik

Duniler älskar det grönskande och det jordnära så som växter, fromma djur, landmärken. Saker som hyllar livet, mat eller konst eller båtar är något de ofta väljer för att symbolisera deras klaner.