Frihusen

Vad är frihus?

Ett frihus, även kallade hus i dagligt tal, är en organisation i Samväldet som ägnar sig åt handel, politik och religion. Man kan tänka på dem som en blandning av företag, lokalpolitiskt parti och frikyrka. Deras styrelseformer bestäms av deras medlemmar. De finns massor av frihus på fastlandet och de har stor variation.

Dunilernas hus är deras Klaner och består av en storfamilj med en släktsaga. Skradernas hus kallas Skaror, samlingar av fria lycksökare som samlas kring ett slagord. Yrmerna har Skolor, slutna sällskap med egna ceremonier och trosföreställningar. Irori har Gillen som man lämnar sin ursprungsfamilj för som ung, med fokus på ett stort verk. Eoliterna har Kapitel som viger sig till att rädda världen på sina egna vis.

Vilket hus kan jag spela i?

Om du är pepp kan du och dina vänner göra ett helt eget frihus! Vi hjälper gärna till att spåna fram något som blir bra. Du kan också gå med i något av de öppna husen, eller ta över ett av de förskapade husen.

Hur skapar vi ett eget hus?

Här anmäler ni ert frihus! Sista anmälningsdatum är 23:e juni.

Om du är här för att du vill göra ett hus så vill vi säga: Vad roligt! Maktens Hjul är centrerat kring de olika husen och dess medlemmar som närvarar på lajvet. Du har makten att kunna skapa precis det hus som du vill spela. Processen för att göra det ska vara enkel och rätt fram, men om du har några frågor är det bara att ställa dem till oss! Nedan följer de få steg som du behöver följa för att kunna skapa dig ett hus som du åker till Maktens Hjul med.

  1. Vilken kultur tillhör ert hus? Alla i ett hus tillhör samma kultur, så ni får gemensamt komma fram till den kultur som passar er bäst.

  2. Vad heter er hus? Namnseder och förslag finns på respektive kulturs sida!

  3. Hur ser ditt hus emblem eller vapen ut? Designen ska beskrivas ned några få ord, ha två kontrasterande färger som syns i dåligt ljus och ska rymmas på ett stående frimärke. Beskriv vapnet så hittar vi en form som fungerar på spelmarkörerna.

  4. På vilket sätt sticker ditt hus ut? Vad ett hus är betyder något olika för varje kultur. Samtidigt kan det finnas många hus från samma kultur på lajvet. Ni behöver en specialitet och en anledning till att ni tagit er till Vyrdö. Bolla med oss arrangörer så kommer vi fram till något kul!

  5. Vem är kontaktperson för huset? Om vi arrangörer eller en intresserad deltagare vill kontakta er, vem ska man vända sig till då?

  6. Vilka är med i huset? På lajvet behöver huset mellan 4 och 8 medlemmar. I fiktionen kan fler finnas på fastlandet, men ni är de som kommit till Vyrdö. Oroa er inte om ni är få, vi hjälper er gärna hitta fler medlemmar! Om huset blir för stort kommer ni få dela upp er i två hus, ett för stort hus kommer troligen inte ha så roligt på lajvet.

Är huset öppet för allmänna deltagare? Då markerar vi det så andra lätt kan hitta det och gå med!

Varje post bör också vara representerad i huset. Ni får komma överens i huset vem som har vilken post, och det kommer gå bra att byta kort innan lajvet om man vill. Det går bra att flera personer har samma post i huset, och då kan man antingen ha en person som är "ordinarie" och en som är "vice", eller så har alla samma ansvar. Det kan vara en bra idé om man är lite osäker på hur saker ska funka eller är yngre.

Hus som deltog 2021

Eros Månbanes Monsterkapitel

Lite är ännu känt om detta Eolitisa Kapitel av utforskare, kryptozoologer och tämjare...

Spruckna Flaskans Gille

Lite är ännu känt om detta Iroriska gille av uppfinnare, forskare och sprängmedelsexperter...

Sömnens Siares Skola

Lite är ännu känt om denna Yrmiska skola av lektorer, notarier, och drömtydare...

Cidervågens Klan

Kultur: Duniler
Symbol: En ljusorange våg på mörklila bakgrund.
De forsar fram över hav och floder med mousserande drycker kryddade med örter från världens alla hörn. Utöver sin jakt på allt mer utsökta smaker har Cidervågens Klan bland annat lyckats hitta en lösning på att många källor och brunnar efter deras färdrutter i hemlandet har sinat genom ritualer och förnöjda andars kraft.

Isbrännargillet

Kultur: Irori
Symbol: En röd snöflinga på isblå botten.
Mästare på maskiner som gör värme på kalla platser, men har fått i uppdrag av Riksrådet i hemlandet att gräva i varför vintern sedan Bläckdrömskriget är både kärvare och svårare att förutse.

Förskapade Frihus

Dessa hus står redo att adopteras av nya deltagargrupper! Om du och dina kompisar bara vill hoppa in i Maktens Hjul rekommenderar vi att ni anmäler ett av dessa hus via https://forms.gle/bDHdG49B6wyzqSTA7 så får ni ta över den.

Kompani Gör Väg!

Kultur: Skrader
Symbol: Ett silverne berg med en klyfta rakt igenom på brun botten.
De övervinner hinder och bygger väg och bro där ingen annan kan. Specialister på svårframkomliga marker. Älskar offentlig transport och är experter på logistik. Siktar på att dominera transport och vägläggande på Vyrdö. I hemlandet är den uråldriga Sjumilaleden splittrad och den transportmagi som förkortade dess avstånd är förlorad. Kompani Gör Väg är fast beslutna att reparera den, utöka dess räckvidd och befästa den med ny andekraft som överträffar dess föregångare.

St. Rakel Bokmurares Kapitel

Kultur: Eolas Arvtagare
Symbol: Ett vitt torn av böcker på ett grönt fält.
Ägnar sig åt bokbindande, informationshandel, postverksamhet, nyhetsspridning och arkivering. De är kända för sina biblioteksfort och verkar för att kopiera och bevara skrivna verk generationer framåt, men på sistone har flera av böckerna börjat blekna. Det finns en profetia som säger att detta beror på att böckernas andar långsamt glömmer vad deras syfte är, och att lösningen finns på Vyrdö.

Stilla Stämmors Skola

Kultur: Yrmer
Symbol: En lila orgel på vit botten.
Ett yrmiskt hus som har uppfattat att den mystiska sång som genomsyrar Drömvärlden plötsligt saknar flera viktiga stämmor - genom musik och att lyssna på andras röster försöker de hitta var stämmorna tagit vägen, och få tag på de resurser som krävs för att söka efter dem.